dimecres, de maig 13, 2015

Un producte innovador: empresa i astronomia

Hi havia somiat sovint. Seria ideal, fantàstic, poder sumar les meves dues passions: l'astronomia i la gestió empresarial. Però  mai no m'hi havia posat.

Fins que la família i un bon grup d'amics i col·laboradors em varen animar a fer-ho. Per què no?
I vaig començar a treballar-hi.

Primer la idea: Leading-On, la meva empresa, està especialitzada en gestió del canvi. Els nostres clients són empreses grans, i ajudem en desplegar els seus objectius fent que l'organització s'alineï i s'activi vers els mateixos. Ens agrada el que anomenem "la trinxera", treballar amb gent. Tenim una metodologia pròpia, desenvolupada després de molts anys d'experiència en càrrecs directius i de portar algunes idees de l'escola de negoci Wharton de la Universitat de Pennsylvania. No som una companyia de Powerpoint, ja m'enteneu. 

Doncs bé, cóm podia incorporar a la nostra metodologia l'astronomia i fer un producte totalment diferent a qualsevol existent?

El primer que vaig pensar és utilitzar l'astronomia per a despertar emoció. Si les dinàmiques d'empreses les anàvem a fer sota un cel nocturn espectacular, despertaríem emocions, la qual cosa faria que els participants quedessin més vinculats a les discussions de negoci de la jornada i recordessin sempre aquella experiència. I aquest va ser el primer motor que em va moure.

On són els millors cels per portar-hi gent?  Doncs on estan ubicats els observatoris astronòmics, és clar. Així que em vaig posar en contacte amb els principals observatoris a l'Estat Espanyol, per copsar cóm ho veien i si estaven disposats a apostar. Recordo perfectament  una conversa que vaig tenir amb la directora d'un dels més prestigiosos observatoris, que em va dir: "esto quieres hacer con empresas? No se ha hecho nunca, es una idea arriesgada". Llavors vaig saber que anava ben encaminat!

De seguida me'n vaig adonar que, aquí, al costat de casa, a la zona del Montsec, tenim una joia. Una meravella de cel. Un cel certificat mundialment amb el segell Starlight, que s'atorga als millors firmaments del món. I un centre absolutament únic, el Centre d'Observació de l'Univers (COU) del Parc Astronòmic del Montsec. A un xic més de dues hores de Barcelona!


Dit i fet. Em vaig posar en contacte amb ells, i des de l'inici tot van ser facilitats i entusiasme. Hi vaig pujar, i el que vaig veure i sentir em va convèncer: el Montsec era la zona, i el COU les instal·lacions on cristallitzaria el producte.

Allò em va animar a seguir desenvolupant la metodologia. No n'hi havia prou amb l'emoció, hi havia altres factors que s'havien de lligar per a que l'astronomia pogués tenir un efecte pràctic en les discussions empresarials. Vaig crear dinàmiques, exercicis, i xerrades, tot empaquetat, per poder discutir aspectes com la gestió del canvi, la gestió de persones, la innovació, la gestió del risc, o la pressa de decisions. I li vaig donar un nom al producte: "Un espai per créixer".

Era un producte Leading-On, que contava amb la participació inestimable del COU i del Parc  Astronòmic, representats pel Salvador Ribas, el director científic del COU, i pel Josep Vilajoiu, gerent del Parc. I del Jaume León, director de l'agència Lleida i Tu, que s'havia d'encarregar de tota la logística del producte (allotjaments, transports, etc.). Quina fortuna que vaig tenir en la troballa dels meus socis en aquesta iniciativa!

El producte estava creat. La metodologia esbossada i mig preparada. Sabia que tenia entre mans quelcom absolutament innovador, diferent i fresc. Però ara necessitava el primer client, la primera gran referència.

Vaig adreçar-me a una molt important multinacional del sector farmacèutic, amb la que mai no havíem treballat. A la primera visita, el seu Director General es va entusiasmar amb la idea i hi va apostar immediatament. Va dir: "nosaltres serem el primer client".

Els dies 16 i 17 d'abril vàrem inaugurar la iniciativa, amb el comitè de direcció d'aquesta multinacional, incloent el seu Conseller Delegat i el seu Director General, i amb la presència a la benvinguda del Delegat del Govern de la Generalitat a Lleida. Varen ser dos dies treballant i discutint aspectes empresarials, inspirats i emocionats per l'astronomia.

I cóm va anar? Dedicant-me als serveis, sé perfectament que, al final, el que val és l'opinió i satisfacció del client. En aquest sentit, no puc estar més content. Vàrem rebre comentaris molt positius, vam superar amb nota d'excel·lent l'enquesta de satisfacció, i el client es va oferir a servir de referència i a donar testimoni de les bondats de la idea.


Què ve ara? Preparar el material comercial per activar la venda del producte (inclourà un vídeo, que promet ser un muntatge espectacular), i preparar un pla de visites a empreses per a explicar-lo. De moment, ja he començat a contactar amb clients coneguts, i és molt possible que en les properes setmanes puguem tancar el nostre segon client en aquesta iniciativa.

Hem creat un producte innovador. No es tracta només de fer una activitat astronòmica, sinó d'una metodologia que integra l'astronomia, en un seguit d'activitats i continguts, per a activar les idees, agafar perspectiva, inspirar-se, i incorporar coneixements útils per a l'empresa.


Si des de la vostra vessant professional voleu conèixer més d'aquest producte, sense compromís, no dubteu en contactar-me.

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada