Fa uns dies vaig
publicat al twitter una piulada en la que es veien els astronautes de l'Estació
Espacial Internacional jugant a pilota en situació de manca de pes, i en la que
aprofitava per explicar que, en realitat, la mal anomenada ingravidesa no
existeix.
La piulada va
generar moltíssim interès i comentaris, amb dubtes i preguntes. Fins i
tot, una de les persones que va contribuir a la conversa em va demanar que ho aclarís en un
article, atesa la limitació del Twitter per a poder estendre's massa.
En aquest article
intentaré explicar com funciona en realitat la gravetat, i què vol dir exactament
estar en òrbita. Ah!... i per què els astronautes estan caient tota l'estona!
Primera part: lectura
bàsica per a tots els públics. El Coiot i el Correcamins.
Com tots sabem,
la gravetat és aquella "força" que fa que quan saltem tornem a caure
al terra, o que, a cada any que passa, ens costi més pujar una escala que
baixar-la.
Molts pensadors i
científics al llarg de la història han estudiat aquest misteriós component de
la natura. Entre els més il·lustres trobem a Galileu, Newton i al mateix
Einstein.
Com que vull
mantenir aquest article el més simple possible, i que no li faci mandra a ningú
llegir-lo, evitaré entrar en les formulacions matemàtiques de la gravetat (de res!).
Anem ara a veure
com funciona a la pràctica aquesta persistent gravetat. A tal efecte, podem utilitzar
molts models mentals, cadascun d’ells amb els seus avantatges i inconvenients
des del punt de vista de facilitar la comprensió de determinats aspectes.
A mi, el que més
m’agrada és el que tinc a ma quan visito escoles per parlar d'aquest tema,
perquè, com veurem, crec que proporciona una explicació senzilla i molt, molt
propera a la realitat.
Emprarem, doncs, 2 voluntaris, en Wile E. Coyote (simplement el coiot pels amics) i el
Correcamins (d'acord, d'acord, no em feu recordar la meva edat! Potser alguns dels
estudiants que visito no saben qui són aquest personatges... però així
aprofitem i també aprenen sobre ells!).
El coiot,
desesperat per atrapar al correcamins (que sempre corre més que ell), té una de
les seves esbojarrades idees. Es posa un casc al cap, i puja sobre un coet (marca ACME, per suposat). Espera que el seu enemic passi corrent, i
llavors encén la metxa.
L'animal (mai
millor dit!) surt disparat cap el cel, i descriu la típica paràbola, que el fa
assolir una alçada màxima, aturar-se lentament, i iniciar la segona part de la
trajectòria de caiguda. Per suposat errant el tret sobre el correcamins i estavellant-se contra el
terra. I és tot el que puja, ha de baixar. O no.
Sense caure en el
desànim, ho torna a intentar, però aquest cop amb un coet més gran, més potent.
Quan es dispara, la trajectòria el porta molt més a munt i molt més enllà, però
al final acaba caient igualment (aquest cop, la pinya és també força més
notable).
Així, el coiot ho
va intentant repetidament, amb petardos cada cop més i més potents. Fins que, tot
d'una...

Visualitzeu
l'exemple? Una paràbola de caiguda tal que per cada metre que cau, la
superfície del planeta s'allunya d'ell un metre degut a la curvatura de la
Terra. Mai no arribarà a tocar terra, tot i que està en caiguda lliure
constant!
Aquest és el truc
de posar-se en òrbita. Estar en òrbita és estar caient tota l'estona, només que
en una trajectòria que fa que no arribis mai a tocar el terra.

Aquest és el
motiu pel qual les sensacions que noten els tripulants són tan similars a les
que patim a l’estómac quan ens pugem a l’atracció de fira. Ells també es
maregen i estan incòmodes. Imagina’t-ho! Tot el sant dia en caiguda! Lògicament
estan entrenats, i el cos s’acostuma al cap d’unes hores.
Això també
explica els problemes que tenen quan retornen a terra. S’han passat setmanes,
mesos, allà dalt, i de sobte tornen a notar el seu pes. Si no han fet exercici,
els seus músculs s’hauran afeblit, i els costarà moure’s. Fins i tot els costa
respirar, ja que noten una pressió al tòrax. Afortunadament, el cos es savi i
en qüestió d’hores (de vegades, dies) ja tornen a la normalitat.
Els missatges
clau del model del coiot són 2: que estar en òrbita és caure, i que a pesar del
que diguin els guionistes de certs llibres de ficció, allà dalt hi ha gravetat.
És clar que sí, perquè si no n’hi hagués no cauries, aniries recte i no
existiria res similar a una òrbita.
Segona part: per si vols respostes a algunes preguntes. O com n’és d’ubiqua aquesta gravetat.
En aquesta secció
respondré a algunes de les qüestions que, de vegades, generen més confusió.
1. Hem
dit que quan un està en òrbita, hi ha gravetat?
I tant que sí! Ho hem vist fa un moment.
El coiot cau degut a la gravetat. Només que quan està en òrbita cau sense mai
estavellar-se contra el terra.
En general, a
l'espai sempre hi ha gravetat. Només en condicions ideals, excepcionalment
lluny de qualsevol planeta, estrella, galàxia... podríem considerar que no hi
ha gravetat.
Això despista a
molta gent, però és molt senzill d'entendre. La Lluna orbita la Terra perquè
"nota" la seva atracció gravitatòria. Llavors, com no l'hauria de
notar una nau, un coiot, a penes a uns quants centenars de quilòmetres
d'alçada, quan la Lluna, que es troba a 385.000 km de distància, la nota
perfectament?
Si estàs temptat
a contestar que la Lluna la nota perquè és molt més massiva que el coiot,
atura't un moment. Podríem canviar perfectament la Lluna per un petit
asteroide, de la massa exacte del cànid, i el resultat seria el mateix.
L'asteroide-coiot orbitaria la Terra perquè notaria la seva atracció.
I és que la
gravetat que nota un cos no depèn de la seva massa.
En qualsevol lloc
on no interfereixi la fricció de l’aire,
una ploma i un martell, deixats anar des de la mateixa alçada, tocaran terra al
mateix temps. Experiment, per cert, practicat per Galileu amb boles
metàl·liques de massa diferent (les boles permeten més o menys obviar el
problema de l’aire). I experiment replicat exactament per la tripulació de l’Apollo 15,
davant les càmeres, a la superfície de la Lluna (el martell i la ploma de falcó varen quedar abandonats allà).
2. Si la gravetat
no depèn de la teva massa, vol dir que siguis nau petita o enorme orbitaràs la
Terra a la mateixa velocitat si ets a la mateixa alçada?
La resposta és un
sí rotund.
Com bé diu l’enunciat
de la pregunta, si la gravetat, que en realitat funciona com una acceleració,
no depèn de si la nau és gran o petita, aquesta viatjarà en la seva òrbita a
una velocitat concreta que només dependrà de l’alçada d’aquesta òrbita.
L’Estació
Espacial Internacional triga, aproximadament, uns 90 minuts en donar un tomb
sencer al planeta. Doncs bé, qualsevol altre objecte, fins i tot un petit
cargol, trigarà el mateix si orbita a la mateixa alçada.
Aquest principi
el podem aplicar a qualsevol òrbita, no només la terrestre. Per exemple, les
òrbites dels planetes al voltant del Sol. Mercuri orbita en 88 dies al Sol, no
perquè es digui Mercuri, o sigui petit, calent i sense atmosfera, ... sinó perquè
ho fa a uns 58 milions de km de l’estrella. Júpiter situat en el lloc que ocupa
Mercuri orbitaria també en 88 dies.
3. Què vol dir realment que els astronautes no noten el seu pes?
Com hem vist amb l'exemple del coiot, els astronautes que estan en òrbita al voltant de la Terra
estan caient constantment, atrets per la gravetat de la Terra. Els ha
desaparegut el pes mentre cauen, com tu deixaries de pesar mentre caiguessis
dins un pou.

El pes apareix en
el moment en què col·loquem un obstacle que impedeix que aquesta caiguda
segueixi. A la superfície del planeta, tenim pes perquè toquem a terra, i la
pròpia superfície actua com a resistència que fa que no ens enfonsem. És
llavors quan notem el pes, que no és més que la força amb què la gravetat de la
Terra ens atrau. Però si desaparegués la superfície, cauríem i deixaríem de
notar això que anomenem pes.
Una balança dins
la nostra nau en òrbita no ens marcarà lectura alguna si ens hi posem a sobre.
No és fantàstic? Perquè la balança està caient com nosaltres, i no hi ha res
que s’interposi entre nosaltres (i la balança) i la Terra.
Per cert... això
fa que es necessiti un instrument especial per pesar els astronautes en òrbita,
cosa molt important de fer si es vol anar seguint els efectes de l’espai en el
cos humà. Ho fan amb un dispositiu que els impulsa mitjançant una molla i
calcula quan temps triguen en recórrer un metre.
4. Quina
és la gravetat que noten els astronautes a l'Estació Espacial Internacional?
La nau orbita
aproximadament a uns 400 km d'alçada. És molt senzill fer els càlculs. Allà dalt,
la gravetat és tan sols un 10% inferior a la que hi ha a la superfície de la
Terra. Per tant, segueix sent considerablement intensa.
5. I què
passa quan les naus viatgen fora de l'òrbita terrestre?
En general, viatjar per l'espai és sempre estar en òrbita al voltant d'alguna cosa. Simplement perquè, com dèiem, no existeix la condició ideal de manca de gravetat, i sempre hi haurà un objecte (més d’un d’ells, de fet) que t'atragui.
En general, viatjar per l'espai és sempre estar en òrbita al voltant d'alguna cosa. Simplement perquè, com dèiem, no existeix la condició ideal de manca de gravetat, i sempre hi haurà un objecte (més d’un d’ells, de fet) que t'atragui.
Quan enviem una
nau a Mart, per exemple, aquesta se sotmet, en primer lloc, a l'atracció del
nostre planeta, i l'enlairem per a posar-la en òrbita. Després l'impulsem cap a
fora de l'òrbita terrestre, donant-li la velocitat justa per a que es pugui
escapar de l'atracció de la Terra (en aquest cas, el coiot s'hauria excedit
clarament amb la càrrega de pólvora del canó, i sortiria disparat cap a fora
del planeta per a no tornar mai més).
Quan s'escapa de
l'òrbita terrestre, en realitat entra en una nova òrbita, obligadament. Una al
voltant del Sol! Una òrbita que ha estat curosament calculada pels enginyers,
amb una forma molt allargada que portarà la nostra nau fins a les immediacions
de Mart. Fixem-nos que si no féssim res més, la nau retornaria al llarg
d'aquesta gran òrbita heliocèntrica, i es quedaria eternament girant al voltant
del Sol. Però com que l'hem calculada molt bé, la nau només recorrerà un braç
de l'òrbita, perquè quan arribi prop de Mart li engegarem de nou els coets per
a frenar-la i deixar que sigui atrapada per la gravetat del planeta roig. Haurà
entrat en una nova òrbita, la marciana.
En resum, un
viatge interplanetari és un conjunt de transferències entre diferents òrbites.
La qüestió essencial és que sempre s‘està en òrbita, sigui al voltant de la
Terra, del Sol o de Mart, i, per tant, sempre s‘està en situació de caiguda
lliure, sense pes (excepte quan funcionen els motors per canviar trajectòries,
moment en què els tripulants notaran forces actuant sobre el seu cos).
Les òrbites són,
habitualment, el·líptiques, tal com en Kepler ens va ensenyar. Però també n’hi
ha parabòliques o hiperbòliques, que vindrien a ser unes òrbites en forma de U
oberta, és a dir sense retorn.
6. Què es necessita
per escapar de la Terra?
Doncs com hem
vist que intentava el coiot, es necessita impulsar-se a una velocitat tal que s’assoleixi
una òrbita sense retorn!

Com que ara ja
sabem, després de llegir la pregunta anterior, que al final tot va de
transferència entre òrbites, aquesta trajectòria d’escapament de la Terra
situarà la nau en una òrbita... al voltant del Sol. A no ser que l’haguem
impulsat tan extraordinàriament fort que també s’escapi del Sol. I llavors?
Doncs l’haurem situat en òrbita al voltant de la galàxia!
En el cas de la Terra,
necessitem impulsar un coet a 11,19 km/s per a escapar cap a una òrbita
heliocèntrica.
Tercera part: pels
que volen saber un xic més. El que pensarien Newton i Einstein de l’exemple
del coiot.
Com explicava al
començament de l’article, existeixen varis models mentals (i matemàtics) per
explicar això de la gravetat. És possible que, en funció de quina formació
hagis rebut i de quina sigui la teva especialitat, professió o fins i tot de
com siguin els teus records de les classes de física de l’escola, prefereixis
un model o un altre. Ja t’avanço, però, que tot i que per camins diferents, els
resultats són (quasi) idèntics.
Comencem pel
model newtonià. Aquest ens dirà que quan una nau (i tot el seu contingut) està en òrbita, la força de la gravetat es compensa perfectament amb una força que
anomenem centrífuga, aquella que notem quan girem una corba amb el cotxe i ens
inclinem cap al costat contrari.
A la mecànica
newtoniana li encanten les forces, i per aquest motiu ens presenta un model
basat en forces. Segons el gran científic britànic, doncs, el coiot flota
perquè es compensen 2 forces que tenen sentit contrari, una que l’atrau cap
avall, la força de la gravetat, i l’altra que l’estira cap a fora (la centrífuga).
Fixem-nos que, a
pesar que es compensen forces, a la nau hi ha gravetat. Faltaria més! Newton
ens mataria si ens atrevíssim a dir el contrari, i més després del cop que va
rebre al cap quan li va caure la poma! Ell va ser qui ens va explicar que la
gravetat és ubiqua. Que allà fora, a l’espai, hi ha gravetat de la Terra, del
Sol, de la galàxia (ell encara no sabia el que era una galàxia, és clar).
És interessant
notar que aquesta suposada força centrífuga no és tal força, no
existeix! És un concepte virtual que ens va bé per a les fórmules, però en
realitat no hi ha cap força actuant sobre el passatger d’un cotxe i estirant-lo
cap a la dreta quan el vehicle gira una corba a l’esquerra. No, no hi és, no hi
ha res estirant.
El que hi ha,
Newton de nou ens ho explicava de forma exquisida, és una inèrcia, una
tendència a continuar el moviment tal com era. Quan el cotxe comença a girar
cap a la l’esquerra, el cos del passatger té tendència a seguir recte, i això
és el que el fa colpejar la porta dreta del vehicle que ja s’ha desplaçat
lateralment cap l’esquerra.
Com deia, des del
punt de vista del càlcul va molt bé “convertir” aquesta inèrcia en l’equivalent
a una força, i aquesta és la que anomenem centrífuga.
El model newtonià
funciona perfectament, però ens amaga el fons de la qüestió. Ens està
dissimulant el tema de la caiguda lliure, i ens condiciona a percebre que estar
en òrbita vol dir girar, i que és molt diferent girar que caure.
En definitiva, crec que al gran Newton li agradaria l’exemple del simpàtic coiot, tot i que després seguís emprant les seves fórmules matemàtiques per tal de calcular exactament a quina velocitat s’hauria de llançar el nostre protagonista per a atrapar el correcamins.
En definitiva, crec que al gran Newton li agradaria l’exemple del simpàtic coiot, tot i que després seguís emprant les seves fórmules matemàtiques per tal de calcular exactament a quina velocitat s’hauria de llançar el nostre protagonista per a atrapar el correcamins.
Anem ara a veure
què pensaria Einstein de l’exemple del coiot.

Una de les claus
de la relativitat general, que ens explica el funcionament de la gravetat, va
ser quan, tot pensant, Einstein se’n va adonar de l’equivalència que té caure
lliurement sota la influència d’un camp gravitatori i moure’s acceleradament
impulsat per uns motors. Aquest trencador pensament (que he simplificat força)
ha rebut el nom del Principi d’Equivalència.
En paraules més
entenedores, Einstein ens va dir que una persona, tancada dins un ascensor
sense finestres, seria incapaç de distingir si està caient al buit o bé si està
sent impulsat cap a munt amb uns coets que li confereixen exactament la mateixa
acceleració que la gravetat. Mateixes sensacions, i en tots 2 casos, mateix resultat: el cos del
tripulant flotant dins l’ascensor.
Aquest pensament
el va portar a desenvolupar un nou model per explicar la gravetat. Un en el que
no hi intervenen forces!
El model einstenià
ens explica que el teixit de l’espai-temps, com si d’una tela elàstica es
tractés, es deforma quan hi col·loquem una massa a sobre (un planeta, un sol,
una taula, nosaltres...). I que això és el que anomenem gravetat!
Quan la nostra nau
passa a prop de la deformació de la tela, cau en espiral dins el pou, en una
imatge que ens és molt senzilla d’imaginar. Si la nau circula a la velocitat
apropiada, però, serà capaç de mantenir-se girant, en algun lloc intermedi dins
el pou, sense arribar a caure totalment i xocar contra la massa principal que
està deformant l’espai. Seria com llançar amb tanta força la bola a la ruleta
que gira i gira sense arribar mai a caure pel pendent que la conduiria a la
casella guanyadora.
Veiem que es
tracta d’un model molt elegant, que ja no es basa en explicar forces i com es
compensen entre elles, sinó que simplement ens dibuixa una deformació de l’espai,
un concepte molt intuïtiu. I, de nou, emfatitza l’efecte de caiguda. La caiguda
a un pou gravitatori.
Degut al principi
d’equivalència, el coiot flotarà en òrbita. Perquè els efectes seran exactament
iguals als que notaria en el seu cos si en lloc de caure dins el pou
gravitatori fos impulsat acceleradament per una nau que fes que els seus peus s’aixequessin
del terra de la nau-ascensor.
Part final: uffff. I disculpes.
He escrit més del que pensava quan vaig començar. I és que el tema mereix 18 llibres. Aquí només hem rascat per sobre el gran enigma del funcionament de la gravetat, i ho hem fet aprofitant la curiositat de tots nosaltres per entendre perquè els astronautes floten a l'espai. Ha estat l'excusa.
Disculpes a tothom qui cregui que el text s'ha complicat massa (per aquest motiu, l'he fragmentat en parts que permetin abandonar la lectura sense perdre els punts clau).
També disculpes als que considereu que m'he quedat massa superficial. No pretenia en cap cas fer un tractat sobre la gravetat. És més, l'exercici de simplificació que he intentat segurament m'haurà fet entrar en alguna inconsistència o inexactitud, que en qualsevol cas espero sigui petita.
Espero que el proper cop que veiem com els astronautes fan tombarelles dins la seva nau, recordem que, simplement, estan caient!
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada